Põhikooli lihtsustatud riikliku õppekava järgi arvestatakse kooliastmete asemel arenguperioode 1.–2. kl, 3.–5. kl, 6.–7. kl, 8.–9. kl.
1.–2. klassis keskendutakse:
- õpilaste kohanemisele koolieluga, õpilase rolli mõistmisele ja vastavate alusoskuste omandamisele: kuulamine, adekvaatne reageerimine küsimustele ja korraldustele, vaatlemine, osalemine dialoogis, tegevusse lülitumine ning ühelt tegevuselt teisele ümberlülitumine. Õppeeesmärgiks on elementaarse lugemis-, kirjutamis- ja arvutamisoskuse omandamine.
- lähiümbruse ning igapäevaelu nähtuste tundmaõppimisele, iseendaga seonduva teadvustamisele ja arusaamise kujundamisele mina-meie-suhetest.
- õpilasele võimetekohaste ülesannete andmisele ja nende täitmisele koostegevuses, matkimise, näidise järgimise toel ja omandatud oskuste piirides suulise korralduse järgi.
- õppetegevuse materialiseerimisele ja näitlikustamisele, praktilisele harjutamisele.
- klassi lõpuks õpilane:
- tunneb end oma pere liikmena, oma klassi ja kooli õpilasena;
- osaleb klassi ühistegevuses;
- kontakteerub ühistegevuses teiste inimestega, palub abi ja osutab ise abi kaaslastele;
- kuulab ja vastab küsimustele; väljendab ennast 3–4-sõnaliste lihtlausetega;
- eristab oma-võõrast-ühist;
- hoiab korras oma välimuse; hoiab puhtust ja korda; hoiab korras oma koolitarbed;
- leiab täiskasvanu suunamisel paberilehelt ja raamatu leheküljelt vajalikku teavet;
- täidab ülesanded koostegevuses, eeskuju ja näidise järgi, omandatud oskuste piirides
- suulise korralduse kohaselt;
- viib kokku eseme, selle kujutise ja keelelise väljendi; tunneb kirjelduse järgi ära tuttavaid
- esemeid ja nähtusi;
- vaatleb ning võrdleb täiskasvanu juhendamisel esemeid ja nähtusi; järjestab ja rühmitab
- esemeid ning nende kujutisi ühe-kahe tajutava tunnuse (kuju, suuruse, värvuse) alusel;
- loeb jõukohast õpitud teksti lühikeste sõnade ja/või kõnetaktide kaupa;
- arvutab õpitud arvuvalla piires ning mõõdab täiskasvanu abiga;
- tunneb rõõmu liikumisest, loovast ja käelisest tegevusest;
- käitub õpitud oskuste piires viisakalt, ohutult ja ümbrust hoidvalt; hindab oma ja teiste
- käitumist õige/vale, meeldib / ei meeldi tasandil.
3.–5. klassis keskendutakse:
- õpiharjumuste ja -oskuste ning püsivuse arendamisele, eneseusu ja motivatsiooni toetamisele.
- eneseväljendusoskuse ja -julguse kujundamisele, põhiliste suhtlemis- ja koostööoskuste omandamisele, sh üksteist toetavate suhete kujunemisele õpilaste vahel.
- õpitegevuse reguleerimisele ja õpilaste suunamisele, sh eeskuju näitamisele ja näidiste andmisele õpiülesannete sooritamisel; oskuste arendamisele õpitegevuse kavandamisel ja reguleerimisel: orienteerumist ülesandes, planeerimist, algoritmide ja tuttavate abivahendite valikut ning kasutamist, enesekontrolli sooritamist.
- lühikesi ja lihtsate tööjuhiste järgimisele, nii suuliselt kui ka kirjalikult.
- õppetegevuse materialiseerimisele ja näitlikustamisele (sh algoritme), praktilisele harjutamisele.
- klassi lõpuks õpilane:
- osaleb jõukohaselt ühistegevuses, abistab kaaslasi; alustab ja jätkab dialoogi; väljendab ennast arusaadavalt (sh lühitekstide abil);
- mõistab omandisuhteid oma-võõras-ühine ja käitub vastavalt;
- hoolitseb oma välimuse ja tervise eest;
- hoiab puhtust ja korda kodus ja koolis; käitub looduses hoolivalt;
- oskab õppida üksi ning koos teistega, paaris ja rühmas, vormistab oma õpiülesanded nõuetekohaselt;
- täidab ülesandeid eeskuju, näidise ja õpitud oskuse piirides verbaalse korralduse (sh kirjaliku juhendi) järgi; kasutab õpiülesannete täitmisel tuttavaid abivahendeid (sh lihtsaid skeeme ja sümboleid);
- kirjeldab oma õpitegevust nii tegevuse ajal kui ka tagantjärele; kasutab täiskasvanu suunamisel õpitud enesekontrollivõtteid;
- vaatleb sihipäraselt, võrdleb ning rühmitab etteantud rühmitusaluse järgi esemeid ja nähtusi; kirjeldab neid õpetaja küsimuste ja tugisõnade abil;
- loeb õpitud teksti ladusalt, leiab ja mõistab suunamisel tekstides sisalduvat teavet;
- eristab tuttavates olukordades ja oma tegevuses põhjust, tagajärge ja eesmärki; arvestab teadaolevaid motiive ja tingimusi käitumisaktide hindamisel, väljendab käitumisaktis ilmnenud iseloomuomadusi;
- arvutab ja mõõdab õpitud oskuste piires;
- oskab täiskasvanu juhendamisel kasutada lihtsamaid arvutiprogramme ning kodus ja koolis kasutatavaid tehnilisi seadmeid;
- käitub koolis ja avalikes kohtades viisakalt, tunneb ja järgib lihtsamaid kombeid; kirjeldab täiskasvanu suunamisel oma käitumist konfliktsituatsioonis;
- oskab ohtlikke olukordi vältida ja ohuolukorras abi kutsuda; oskab ohutult liigelda;
- austab oma kodupaika, kodumaad ja Eesti riiki, tunneb selle sümboleid ning täidab nendega seostuvaid käitumisreegleid.
6.–7. klassis keskendutakse:
- õpiharjumuste ja õpioskuste kujundamisele, samuti püsivuse, iseseisvuse ning eesmärgistatud töötamise ja valikute tegemise oskuste arendamisele.
- eneseväljendusoskuse ja -julguse kujundamisele, põhiliste suhtlemis- ja koostööoskuste arendamisele. Tähtsal kohal on oma arvamuse väljendamise ja selgitamise, kaaslaste arvamuste aktsepteerimise, suhtlusprobleemide lahendamise ning viisaka käitumise oskuste kujundamine.
- eneseusu ja motivatsiooni toetamisele, õppetöös tekkivate raskuste märkamise oskuse kujundamisele ja vajadusel abi küsimisele ja kasutamisele.
- praktilisele harjutamisele, juhendamisel lähtutakse algoritmidest, suunatakse õpilasi aktiivsemalt algoritme ka iseseisvalt kasutama, sh oma tegevust kontrollima.
- klassi lõpuks õpilane:
- mõistab oma rolli pereliikmena, sõbrana, kaaslasena ja õpilasena ning käitub vastavalt rollile; peab kinni kokkulepetest;
- oskab kaaslast kuulata ja teda tunnustada; oskab oma arvamust rahulikult väljendada ja selgitada; mõistab, et inimesed ja seisukohad võivad olla erinevad;
- oskab keskenduda õppeülesannete täitmisele, kasutab omandatud õpivõtteid ja tuttavaid abivahendeid;
- oskab koostada päevakava ja seda järgida; mõistab töö vajalikkust;
- oskab märgata õppetöös tekkivaid raskusi, küsib vajaduse korral abi ja kasutab seda;
- oskab oma tegevust õppesituatsioonis kavandada, vajalikke tegevusi valida ja rakendada, tulemust kontrollida ja hinnata;
- vaatleb sihipäraselt, võrdleb ning rühmitab esemeid ja nähtusi; kirjeldab neid tugisõnade abil; teeb järeldusi; loeb lihtsat plaani, tabelit, diagrammi ja kaarti;
- loeb õpitud teksti ladusalt, leiab teavet oma teadmistele vastavatest tekstidest ning esitab seda suuliselt ja kirjalikult vastavalt õpitud oskustele;
- arvutab ja mõõdab õpitud oskuste piires;
- oskab kasutada arvutit ja internetti suhtlus- ja õppevahendina;
- hindab objektiivselt kaaslaste käitumist, saab aru iseloomude ja võimete erinevustest; lahendab konflikte rahumeelselt;
- oskab kirjeldada oma käitumist, mõista ja tunnistada oma eksimusi ning vajaduse korral korrigeerida oma käitumist/tegevust;
- väärtustab tervislikke eluviise, on teadlik tervist kahjustavatest teguritest ja sõltuvusainete ohtlikkusest;
- väärtustab säästvat eluviisi, huvitub loodusest ja oskab looduses käituda.
8.–9. klassis keskendatakse:
- vastutustundliku suhtumise ja võimalikult iseseisvate õpi- ja tööoskuste kujundamisele. Eesmärgiks on, et õpilased tulevad igapäevaelus toime iseseisvalt ning jätkavad õpinguid vastavalt oma võimetele.
- suhtlemis- ja koostööoskuste kujundamisele, õpimotivatsiooni hoidmisele ja tõstmisele; oma arvamust väljendamise, põhjendamise ja kaitsmise oskuse kujundamisele ja oma tugevate ja nõrkade külgede ning huvide teadvustamisele.
- enesejuhtimise oskuste kujundamisele, iseseisvuse suurendamisele oma tegevuse kavandamisel, sooritamisel ja tulemuse hindamisel. Järjepidevalt harjutatakse valima ning rakendama eesmärgi saavutamiseks vajalikke tegevusi ja vahendeid ning kasutama enesekontrollivõtteid.
- praktilisele harjutamisele, õppesisu ja omandatavaid oskusi igapäevaeluga seostamisele.
- klassi lõpuks õpilane:
- tunnetab end oma riigi kodanikuna ning järgib ühiselu norme;
- väärtustab oma rahvust ja kultuuri teiste rahvuste ning kultuuride seas, suhtub inimestesse eelarvamusteta, tunnustab inimeste, vaadete ja olukordade erinevusi;
- suhtleb vastavalt olukorrale, arvestab suhtluspartneriga;
- arvestab rühma huvisid ja isiklikku huvi, peab kinni kokkulepetest, on usaldusväärne ja tunneb vastutust oma tegude eest;
- esitab oma soove, selgitab oma seisukohti, osaleb arutelus ja arvestab teistega; mõistab kompromisside vajalikkust; oskab seista oma õiguste eest ning lahendada konflikte rahumeelselt, arvestades ühiselunorme;
- lahendab lihtsamad eriolukorrad, astub vastu ebasoovitavatele ahvatlustele ning eetiliselt või õiguslikult vääradele ettepanekutele; täidab korrektselt jõukohaseid ülesandeid individuaalselt ja rühmas; mõistab ülesannete õige tõlgendamise ning enesekontrolli tähtsust, kasutab omandatud õpivõtteid;
- loeb, kirjutab ja loob tekste iseseisvaks toimetulekuks vajalikul tasemel;
- oskab kasutada jõukohaseid teabevahendeid, sh arvutit ja internetti suhtlusvahendina ning infootsingul;
- teab oma tugevaid ja nõrku külgi ning huvisid; väärtustab praktilist tööd ja õppimist ning on valmis jätkama õpinguid täiendus- ja kutseõppes;
- mõistab igapäevaelus ilmnevaid inimese ja keskkonna seoseid, suhtub vastutustundlikult elukeskkonda ning elab ja tegutseb loodust ja keskkonda säästes;
- väärtustab ja järgib tervislikku eluviisi ning on füüsiliselt aktiivne.