1.2.2 Põhikooli lihtsustatud riikliku õppekava järgi

Põhikooli lihtsustatud riikliku õppekava järgi arvestatakse kooliastmete asemel arenguperioode 1.–2. kl, 3.–5. kl, 6.–7. kl, 8.–9. kl.

1.–2. klassis keskendutakse: 

  1. õpilaste kohanemisele koolieluga, õpilase rolli mõistmisele ja vastavate alusoskuste omandamisele: kuulamine, adekvaatne reageerimine küsimustele ja korraldustele, vaatlemine, osalemine dialoogis, tegevusse lülitumine ning ühelt tegevuselt teisele ümberlülitumine. Õppeeesmärgiks on elementaarse lugemis-, kirjutamis- ja arvutamisoskuse omandamine.
  2. lähiümbruse ning igapäevaelu nähtuste tundmaõppimisele, iseendaga seonduva teadvustamisele ja arusaamise kujundamisele mina-meie-suhetest.
  3. õpilasele võimetekohaste ülesannete andmisele ja nende täitmisele koostegevuses, matkimise, näidise järgimise toel ja omandatud oskuste piirides suulise korralduse järgi. 
  4. õppetegevuse materialiseerimisele ja näitlikustamisele, praktilisele harjutamisele. 

 

  1. klassi lõpuks õpilane:
  1.  tunneb end oma pere liikmena, oma klassi ja kooli õpilasena;
  2.  osaleb klassi ühistegevuses;
  3.  kontakteerub ühistegevuses teiste inimestega, palub abi ja osutab ise abi kaaslastele;
  4.  kuulab ja vastab küsimustele; väljendab ennast 3–4-sõnaliste lihtlausetega;
  5.  eristab oma-võõrast-ühist;
  6.  hoiab korras oma välimuse; hoiab puhtust ja korda; hoiab korras oma koolitarbed;
  7.  leiab täiskasvanu suunamisel paberilehelt ja raamatu leheküljelt vajalikku teavet;
  8.  täidab ülesanded koostegevuses, eeskuju ja näidise järgi, omandatud oskuste piirides
  9.  suulise korralduse kohaselt;
  10.  viib kokku eseme, selle kujutise ja keelelise väljendi; tunneb kirjelduse järgi ära tuttavaid
  11.  esemeid ja nähtusi;
  12.  vaatleb ning võrdleb täiskasvanu juhendamisel esemeid ja nähtusi; järjestab ja rühmitab
  13.  esemeid ning nende kujutisi ühe-kahe tajutava tunnuse (kuju, suuruse, värvuse) alusel;
  14.  loeb jõukohast õpitud teksti lühikeste sõnade ja/või kõnetaktide kaupa;
  15.  arvutab õpitud arvuvalla piires ning mõõdab täiskasvanu abiga;
  16.  tunneb rõõmu liikumisest, loovast ja käelisest tegevusest;
  17.  käitub õpitud oskuste piires viisakalt, ohutult ja ümbrust hoidvalt; hindab oma ja teiste
  18.  käitumist õige/vale, meeldib / ei meeldi tasandil.

 

3.–5. klassis keskendutakse:

  1. õpiharjumuste ja -oskuste ning püsivuse arendamisele, eneseusu ja motivatsiooni toetamisele.
  2. eneseväljendusoskuse ja -julguse kujundamisele, põhiliste suhtlemis- ja koostööoskuste omandamisele, sh üksteist toetavate suhete kujunemisele õpilaste vahel.
  3. õpitegevuse reguleerimisele ja õpilaste suunamisele, sh eeskuju näitamisele ja näidiste andmisele õpiülesannete sooritamisel; oskuste arendamisele õpitegevuse kavandamisel ja reguleerimisel: orienteerumist ülesandes, planeerimist, algoritmide ja tuttavate abivahendite valikut ning kasutamist, enesekontrolli sooritamist.
  4. lühikesi ja lihtsate tööjuhiste järgimisele, nii suuliselt kui ka kirjalikult.
  5. õppetegevuse materialiseerimisele ja näitlikustamisele (sh algoritme), praktilisele harjutamisele. 

 

  1. klassi lõpuks õpilane:
  1. osaleb jõukohaselt ühistegevuses, abistab kaaslasi; alustab ja jätkab dialoogi; väljendab ennast arusaadavalt (sh lühitekstide abil);
  2. mõistab omandisuhteid oma-võõras-ühine ja käitub vastavalt;
  3. hoolitseb oma välimuse ja tervise eest;
  4. hoiab puhtust ja korda kodus ja koolis; käitub looduses hoolivalt;
  5. oskab õppida üksi ning koos teistega, paaris ja rühmas, vormistab oma õpiülesanded nõuetekohaselt;
  6. täidab ülesandeid eeskuju, näidise ja õpitud oskuse piirides verbaalse korralduse (sh kirjaliku juhendi) järgi; kasutab õpiülesannete täitmisel tuttavaid abivahendeid (sh lihtsaid skeeme ja sümboleid);
  7. kirjeldab oma õpitegevust nii tegevuse ajal kui ka tagantjärele; kasutab täiskasvanu suunamisel õpitud enesekontrollivõtteid;
  8. vaatleb sihipäraselt, võrdleb ning rühmitab etteantud rühmitusaluse järgi esemeid ja nähtusi; kirjeldab neid õpetaja küsimuste ja tugisõnade abil;
  9. loeb õpitud teksti ladusalt, leiab ja mõistab suunamisel tekstides sisalduvat teavet;
  10. eristab tuttavates olukordades ja oma tegevuses põhjust, tagajärge ja eesmärki; arvestab teadaolevaid motiive ja tingimusi käitumisaktide hindamisel, väljendab käitumisaktis ilmnenud iseloomuomadusi;
  11. arvutab ja mõõdab õpitud oskuste piires;
  12. oskab täiskasvanu juhendamisel kasutada lihtsamaid arvutiprogramme ning kodus ja koolis kasutatavaid tehnilisi seadmeid;
  13. käitub koolis ja avalikes kohtades viisakalt, tunneb ja järgib lihtsamaid kombeid; kirjeldab täiskasvanu suunamisel oma käitumist konfliktsituatsioonis;
  14. oskab ohtlikke olukordi vältida ja ohuolukorras abi kutsuda; oskab ohutult liigelda;
  15. austab oma kodupaika, kodumaad ja Eesti riiki, tunneb selle sümboleid ning täidab nendega seostuvaid käitumisreegleid.

 

6.–7. klassis keskendutakse:

  1. õpiharjumuste ja õpioskuste kujundamisele, samuti püsivuse, iseseisvuse ning eesmärgistatud töötamise ja valikute tegemise oskuste arendamisele.
  2. eneseväljendusoskuse ja -julguse kujundamisele, põhiliste suhtlemis- ja koostööoskuste arendamisele. Tähtsal kohal on oma arvamuse väljendamise ja selgitamise, kaaslaste arvamuste aktsepteerimise, suhtlusprobleemide lahendamise ning viisaka käitumise oskuste kujundamine.
  3. eneseusu ja motivatsiooni toetamisele, õppetöös tekkivate raskuste märkamise oskuse kujundamisele ja vajadusel abi küsimisele ja kasutamisele. 
  4. praktilisele harjutamisele, juhendamisel lähtutakse algoritmidest, suunatakse õpilasi aktiivsemalt algoritme ka iseseisvalt kasutama, sh oma tegevust kontrollima.

 

  1. klassi lõpuks õpilane:
  1. mõistab oma rolli pereliikmena, sõbrana, kaaslasena ja õpilasena ning käitub vastavalt rollile; peab kinni kokkulepetest;
  2. oskab kaaslast kuulata ja teda tunnustada; oskab oma arvamust rahulikult väljendada ja selgitada; mõistab, et inimesed ja seisukohad võivad olla erinevad;
  3. oskab keskenduda õppeülesannete täitmisele, kasutab omandatud õpivõtteid ja tuttavaid abivahendeid;
  4. oskab koostada päevakava ja seda järgida; mõistab töö vajalikkust;
  5. oskab märgata õppetöös tekkivaid raskusi, küsib vajaduse korral abi ja kasutab seda;
  6. oskab oma tegevust õppesituatsioonis kavandada, vajalikke tegevusi valida ja rakendada, tulemust kontrollida ja hinnata;
  7. vaatleb sihipäraselt, võrdleb ning rühmitab esemeid ja nähtusi; kirjeldab neid tugisõnade abil; teeb järeldusi; loeb lihtsat plaani, tabelit, diagrammi ja kaarti;
  8. loeb õpitud teksti ladusalt, leiab teavet oma teadmistele vastavatest tekstidest ning esitab seda suuliselt ja kirjalikult vastavalt õpitud oskustele;
  9. arvutab ja mõõdab õpitud oskuste piires;
  10. oskab kasutada arvutit ja internetti suhtlus- ja õppevahendina;
  11. hindab objektiivselt kaaslaste käitumist, saab aru iseloomude ja võimete erinevustest; lahendab konflikte rahumeelselt;
  12. oskab kirjeldada oma käitumist, mõista ja tunnistada oma eksimusi ning vajaduse korral korrigeerida oma käitumist/tegevust;
  13. väärtustab tervislikke eluviise, on teadlik tervist kahjustavatest teguritest ja sõltuvusainete ohtlikkusest;
  14. väärtustab säästvat eluviisi, huvitub loodusest ja oskab looduses käituda.

 

8.–9. klassis keskendatakse:

  1. vastutustundliku suhtumise ja võimalikult iseseisvate õpi- ja tööoskuste kujundamisele. Eesmärgiks on, et õpilased tulevad igapäevaelus toime iseseisvalt ning jätkavad õpinguid vastavalt oma võimetele.
  2. suhtlemis- ja koostööoskuste kujundamisele, õpimotivatsiooni hoidmisele ja tõstmisele; oma arvamust väljendamise, põhjendamise ja kaitsmise oskuse kujundamisele ja oma tugevate ja nõrkade külgede ning huvide teadvustamisele.
  3. enesejuhtimise oskuste kujundamisele, iseseisvuse suurendamisele oma tegevuse kavandamisel, sooritamisel ja tulemuse hindamisel. Järjepidevalt harjutatakse valima ning rakendama eesmärgi saavutamiseks vajalikke tegevusi ja vahendeid ning kasutama enesekontrollivõtteid.
  4. praktilisele harjutamisele, õppesisu ja omandatavaid oskusi igapäevaeluga seostamisele.

 

  1. klassi lõpuks õpilane:
  1. tunnetab end oma riigi kodanikuna ning järgib ühiselu norme;
  2. väärtustab oma rahvust ja kultuuri teiste rahvuste ning kultuuride seas, suhtub inimestesse eelarvamusteta, tunnustab inimeste, vaadete ja olukordade erinevusi;
  3. suhtleb vastavalt olukorrale, arvestab suhtluspartneriga;
  4. arvestab rühma huvisid ja isiklikku huvi, peab kinni kokkulepetest, on usaldusväärne ja tunneb vastutust oma tegude eest;
  5. esitab oma soove, selgitab oma seisukohti, osaleb arutelus ja arvestab teistega; mõistab kompromisside vajalikkust; oskab seista oma õiguste eest ning lahendada konflikte rahumeelselt, arvestades ühiselunorme;
  6. lahendab lihtsamad eriolukorrad, astub vastu ebasoovitavatele ahvatlustele ning eetiliselt või õiguslikult vääradele ettepanekutele; täidab korrektselt jõukohaseid ülesandeid individuaalselt ja rühmas; mõistab ülesannete õige tõlgendamise ning enesekontrolli tähtsust, kasutab omandatud õpivõtteid;
  7. loeb, kirjutab ja loob tekste iseseisvaks toimetulekuks vajalikul tasemel;
  8. oskab kasutada jõukohaseid teabevahendeid, sh arvutit ja internetti suhtlusvahendina ning infootsingul;
  9. teab oma tugevaid ja nõrku külgi ning huvisid; väärtustab praktilist tööd ja õppimist ning on valmis jätkama õpinguid täiendus- ja kutseõppes;
  10. mõistab igapäevaelus ilmnevaid inimese ja keskkonna seoseid, suhtub vastutustundlikult elukeskkonda ning elab ja tegutseb loodust ja keskkonda säästes;
  11. väärtustab ja järgib tervislikku eluviisi ning on füüsiliselt aktiivne.