7.3 KÄITUMISE TUGIKAVA

Individuaalne käitumise tugikava aitab toetada käitumisraskustega õpilast, kelle igapäevane toimetulek koolis on häiritud oskamatusest mõista ja adekvaatselt reageerida enda ja kaasõpilaste emotsioonidele ja käitumisele, millest tulenevalt on raskendatud suhtlemine nii eakaaslaste kui ka täiskasvanutega. (Juhendmaterjal õpilase toetamiseks koolis)

 

Käitumise tugikava koostamise eesmärk on toetada õpilase sotsiaalsete oskuste arendamist teda ümbritsevas võrgustikus (kooli ja kodu koostöös) positiivse tagasiside ning eduelamuse kogemuse abil.

 

Käitumise tugikava koostamise ja rakendamise korraldab sotsiaalpedagoog või koolipsühholoog. Tugikava koostatakse ühises arutelus, kuhu on kaasatud õpilane ja tema pere. Käitumise tugikava rakendajaks võib olla klassijuhataja, aineõpetaja või tugispetsialist, kellel on hea kontakt õpilasega, mis võimaldab tulemuslikku eneseanalüüsi kogu protsessi vältel.

Arutelu tulemusena selgitatakse välja, millised oskused vajavad arendamist ning milliste oskuste omandamine on õpilase toimetuleku tagamiseks hädavajalik ja võimetekohane. Käitumise tugikava koostamisel lähtutakse konkreetse juhtumi faktidest ja välditakse subjektiivseid arvamusi ning hinnanguid. (Juhendmaterjal õpilase toetamiseks koolis)

 

Tugikavas määratletud eesmärgid/käitumisalased õpitulemused peavad olema realistlikud ja mõistliku aja jooksul saavutatavad. Õppida on võimalik tunnis käe tõstmist, vastamisel oma järjekorra ootamist, enda pingis istumist, kaaslastega sõbralikult rääkimist, vahetunnis rahulikku kõndimist jms. Tugikava koostamisel tuleb arvestada, et liiga kõrged nõudmised võivad põhjustada tagasilanguse. (Juhendmaterjal õpilase toetamiseks koolis)

 

Käitumise tugikavas määratletakse:

  • õpilase ülevaatlik toimetuleku kirjeldus;
  • riski- ja kaitsetegurite analüüs.
  • analüüsist lähtuvalt sõnastatakse õpitavate oskuste loetelu (tähtsuse järjestuses) ja soovitav tulemus.
  • orienteeruv tähtaeg soovitava tulemuse saavutamiseks.
  • tegevuskava rakendajad, sh kaasatud pere- ja spetsialistide võrgustik.
  • õpilase eakohane ja reaalselt teostatav omavastutus.
  • rakendamiseks vajalike lisaressursside kirjeldus (abiõpetaja, täiendav õppevara, lisaruum, tehnilised vahendid jms). (Juhendmaterjal õpilase toetamiseks koolis)

 

Tugikava rakendamisel jälgitakse õpilase käitumist ning võimalikud edusammud ja/või tagasilöögid dokumenteeritakse. Õpilasele antakse toimunu kohta arusaadaval viisil tagasisidet ja võimalikult kiiresti võimalus eneseanalüüsiks.

 

Käitumise tugikava rakendamine ja selle tulemus märgitakse õpilase arengu jälgimise kaardile sotsiaalpedagoogi või koolipsühholoogi poolt.