7.2 INDIVIDUAALNE ÕPPEKAVA

IÕK on õpilasele koostatud õppekava, milles kirjeldatakse konkreetsele lapsele võimetekohaseks õppimiseks ja arenemiseks vajalikke tingimusi. 

 

IÕK koostamisele eelnevad enamasti 

  • klassi- või aineõpetaja diferentseeritud ja individualiseeritud tegevus; 
  • tugispetsialistide hindamised; 
  • tugivõrgustiku ümarlaud, arutamaks hindamiste tulemusi, nendest tulenevaid järeldusi ja soovitusi, sh IÕK koostamist kui vajalikku ja põhjendatud tugimeedet. (Kontor jt (2019))

 

IÕK koostamise algatajaks võib olla 

  • aineõpetaja/klassiõpetaja, kes märkab tunnis õpilase probleemi, teavitab probleemi olemusest tugispetsialiste või HEVKO-t; 
  • klassijuhataja, kes on märganud lapse üldist õpi- või käitumisprobleemi või saanud teavet lapsevanemalt või aineõpetaja(te)lt, teavitab probleemi olemusest tugispetsialiste või HEVKO-t; 
  • lapsevanem, kes on probleemi märganud ja teavitanud oma tähelepanekutest klassijuhatajat, õpetajat, tugispetsialisti või HEVKO-t;
  • Tugispetsialist või HEVKO.  

 

HEVKO korraldab õpilasele IÕK koostamise järgmistel juhtudel:

  • Õpilasele rakendatakse õppekorraldust, mille puhul õpilane on väga vähesel määral kaasatud klassis läbiviidavasse õppesse (ka ajutine õppes osalemise keeld ja suures ulatuses õpiabirühmas õppimine).
  • Kui õpilase õppekava erineb klassile koostatud õppekavast.
  • Kui õpilase klassi läbimise aega või nominaalset õppeaega muudetakse või kui õpilasele rakendatud kohandustega kaasneb nädalakoormuse või õppe intensiivsuse oluline kasv või kahanemine võrreldes kooli või riikliku õppekavaga.
  • Kui kooliväline nõustamismeeskond on andnud soovituse vähendada või asendada riiklikes õppekavades sätestatud õpitulemusi või vabastada kohustusliku õppeaine õppimisest (PRÕK § 17 (8); PGS § 18 (1); PGS § 18 (1)).

 

IÕK koostamiseks on vajalik lapsevanema avaldus ja direktori käskkiri. HEVKO korraldab ja juhendab IÕK täitmise, kuid sisulise arendamise planeerib ja individuaalse töökava koostab õpetaja, kelle tundides on lapsel aine omandamisega raskusi (Kontor jt (2019))

 

IÕK koosneb:

1.Üldandmed (õpilase andmed, õppekava liik, klass)

  1. IÕK rakendamise põhjused ja rakendamise alus
  2. Õpilasele määratavad õppetöö muudatused või kohandused
  3. Erisused õppekorralduses
  4. IÕK rakendamine õppeaineti
  5. Hindamise põhimõtted
  6. IÕK koostamise ja täitmisega seotud isikud ja nende kohustused

IÕK perioodi kokkuvõte ja IÕK rakendamise analüüs kajastatakse õpilase individuaalse arengu jälgimise kaardil.