3. LAGEDI KOOLI TUGIMEESKONNA KOOSSEIS

Lagedi Kooli tugimeeskond on Lagedi Kooli direktori käskkirjaga moodustatud nõuandev erinevatest spetsialistidest moodustatud koostöövõrgustik, tagamaks süsteemset abi ning nõustamist õpilastele, õpetajatele ja lapsevanematele. 

Tugimeeskonda kuuluvad HEVKO, eripedagoog, logopeed, koolipsühholoog, sotsiaalpedagoog, õpiabirühma õpetaja ja abiõpetaja. Tugimeeskonna koosseisu kinnitab direktor käskkirjaga. 

3.1 HEV-koordinaatori ülesanne on korraldada tuge vajavate õpilaste õppe ja arengu toetamiseks koolisisest meeskonnatööd ning koordineerida koolivälises võrgustikutöös osalemist (PGS § 46 lõige 2). HEVKO korraldab õpilase õpet ja arengut takistavate asjaolude väljaselgitamise ning koordineerib õpilase juhtumipõhist koolisisest võrgustikutööd ja koostööd õpilase vanematega. HEVKO hindab koostöös tugispetsialistide, lapsevanemate ning õpetajatega õpilase toe vajadust, arvestades õpilase toimetulekut õpikeskkonnas, sh tervisliku seisundi ja kasvukeskkonna mõjusid ning tuginedes läbiviidud hindamise tulemustele. 

HEVKO:
• teeb ettepanekuid kooli direktorile erivajadustega õpilaste õppe toetamiseks koolis, sh klasside, rühmade komplekteerimiseks (sh õpilaste piirarv, keskkonna kohandamine, inimressursi vajadus).
•  korraldab koostöös õppejuhiga tuge vajavate õpilaste õppe läbiviimist.
• juhendab ja nõustab õpetajaid õpilasele individuaalse õppekava (IÕK) koostamisel ja individuaalse arengu jälgimise kaardi täitmisel. 
• juhendab ja nõustab õpetajaid ja koolipersonali tuge vajavate õpilaste toetamisel ning õppe korraldamisel.
• tagab koostöös õpetajate ja tugispetsialistidega tuge vajava õpilase dokumentatsiooni järjepideva järgimise ning täiendamise.
• korraldab koostööd tugiteenuste osutajatega.
• kutsub kokku, teavitab ja nõustab õpilast ümbritsevat võrgustikku õpilase toetamiseks, vajadusel laiendab võrgustikku, kaasates spetsialiste väljastpoolt kooli.
•  hindab koostöös õpetajate ja tugispetsialistidega rakendatava toe tulemuslikkust ning teeb ettepanekuid lapsevanematele ja vajaduse korral koolidirektorile edasisteks tegevusteks.
•  juhendab ja jälgib konfidentsiaalse info kasutamist ja hoidmist haridusasutuses.

  • teavitab vajadusel kooli ja kohalikku kogukonda tugiteenustest  
    •  HEVKO korraldab koostööd erinevate valdkondade spetsialistide vahel. Vajaduse ilmnedes loob HEVKO võrgustiku õpilast ümbritsevate ametkondade vahel ja vajadusel osaleb koolivälises võrgustikutöös. Õpilase üleminekul ühelt haridustasemelt teisele teeb HEVKO õpilase toetamiseks koostööd karjäärispetsialistiga. (Juhendmaterjal õpilase toetamiseks koolis)

 

3.2 Eripedagoogi ülesandeks on hinnata õpilase õpioskuste ja arengu taset ning selgitada välja õpilase arengut mõjutavad ja takistavad tegurid ning õpivajadused. 

Eripedagoog:
• kogub andmeid õpilase arengu kohta, valib sobivad hindamisvahendid ja -meetodid. Hindamise käigus selguvad õpilase omandatud ja kujunemisjärgus olevad oskused. Tulemuste analüüsi põhjal selgitab eripedagoog välja õpilase õpitulemuste taseme ning tugiteenuste ja meetmete vajaduse koolis.
• dokumenteerib hindamise tulemused õpilase individuaalse arengu jälgimise kaardil ning valib koostöös klassi- ja/või aineõpetajaga sobivad meetodid ja vahendid õpilase õppimise toetamiseks.
• toetab õpilase tunnetus- ja õpioskuste ning ainealaste teadmiste arengut individuaal- või rühmatundides, analüüsib arengudünaamikat ja rakendatud tugimeetmete tulemuslikkust, dokumenteerib tulemused.
• teeb kooli juhtkonnale ja õpetajale ettepanekuid vajalike õppevahendite ja -materjalide soetamiseks, vajadusel osaleb õppevahendite ja -materjalide loomisel. Samuti teeb ettepanekuid spetsialistide kaasamiseks väljastpoolt kooli ja soovitab täiendavaid uuringuid.
• osaleb õpilast ümbritsevas koostöövõrgustikus, vajadusel suunab teiste erialaspetsialistide juurde.
• osaleb kooli teema- ja infopäevade korraldamisel.
• analüüsib ning dokumenteerib töötulemusi vastavalt õigusaktides sätestatule ja haridusasutuse töökorrale. (Juhendmaterjal õpilase toetamiseks koolis)

3.3 Logopeedi ülesandeks on õpilaste hindamise käigus kommunikatsiooniprobleemiga õpilaste väljaselgitamine; hääle ja kõne sujuvuse probleemide märkamine; suulise ja kirjaliku kõne arengu toetamine; sobiva suhtluskeskkonna soovitamine ning õpetajate ja lapsevanemate nõustamine õpilaste keele ja kõne arengu toetamisel. 

Lähtudes õpilase kõne erivajadusest, raskusastmest, võimetest, vajadusest ja keskkonnast valib tööks sobilikud meetodid ja vormid (rühmas või individuaalselt), teeb ettepanekud logopeedilise abi mahu ja sageduse määramiseks. 

Logopeed:
• arendab, taastab või kompenseerib õpilase kommunikatsioonivõimet.
• arendab suulise ja kirjaliku kõne loome- ja mõistmisoskust ning oskust kasutada keelelisi vahendeid.
• kujundab õpilase oraalmotoorseid oskusi ja täpsustab hääldust.
• kujundab hääle omadusi ja kasutusoskust.
• õpetab kõnetehnikaid kõne sujuvuse parandamiseks.
• võtab vajadusel kasutusele kõnet toetava või asendava suhtlusvahendi.
• lähtudes õpilase kõne ja keele erivajadustest nõustab ja juhendab õpetajaid sobivate keskkonnatingimuste loomisel ja kohandamisel, õppe- ja arendustegevuse planeerimisel ning läbiviimisel (individualiseerimine, sobilike meetodite, õppematerjali, abivahendite valik ja kohandamine) või IÕK koostamisel.
• osaleb õpilast ümbritsevas koostöövõrgustikus, vajadusel suunab teiste erialaspetsialistide juurde.
• analüüsib ning dokumenteerib töötulemusi vastavalt õigusaktides sätestatule ja haridusasutuse töökorrale. (Juhendmaterjal õpilase toetamiseks koolis)

3.4 Koolipsühholoogi ülesandeks on hinnata õpilase psühhosotsiaalset arengut ja õppeprotsessis toimetulekut mõjutavaid tegureid (psüühilised protsessid, isiksuse omadused, emotsionaalne seisund, vaimse tervise probleemid, suhtlemis- ja käitumisoskused). 

Koolipsühholoog:
• nõustab õpilast isikliku elu, õppetöö ja vaimse tervisega seotud probleemidega toimetulekul, tunnetusprotsesside, vaimsete võimete, käitumis- ja suhtlemisoskuste arendamisel ning õpi- ja karjäärivalikute tegemisel.
• osaleb õpilast ümbritsevas koostöövõrgustikus ja kaasab vajadusel ise teisi tugispetsialiste.
• vajadusel nõustab lapsevanemaid õpilase arengut, õppimist ja käitumist puudutavatel teemadel ning õpetajaid ja teisi koolitöötajaid õpilase vajadusi arvestava arengu- ja õpikeskkonna kujundamise küsimustes. Annab soovitusi sobivate sekkumiste osas, hindab sekkumiste mõju, vajadusel kavandab muutusi.
• viib nõustamisi ja sekkumisi läbi individuaalselt või grupis.
• osaleb ennetustegevuses, teeb kogukonnas erialast teavitustööd.
• kasutab õpilase arengu ja toimetuleku hindamiseks kaasaegseid meetodid ja tõenduspõhised hindamisvahendid (testimist, vaatlemist, vestlust, küsimustikke, struktureeritud või poolstruktureeritud intervjuud), mille kasutamiseks on tal vastav väljaõpe.
• analüüsib saadud tulemusi, dokumenteerib töötulemusi vastavalt õigusaktides sätestatule ja haridusasutuse töökorrale. Lähtudes õpilase vajadustest ja hindamistulemustest kavandab edasised sekkumised.
• kriisisituatsioonis tegutseb vastavalt kooli kriisiplaanile. Kriisisituatsiooni järgselt jälgib koolipsühholoog riskigruppi kuuluvaid õpilasi, koolipersonali ja toetab neid kriisisituatsioonist väljatulemisel ning oskab soovitada täiendavat tuge/abi. (Juhendmaterjal õpilase toetamiseks koolis)

3.5 Sotsiaalpedagoogi ülesanne on õpilase sotsiaalsete oskuste hindamine ning tema eakohast tegutsemisvõimet takistavate tegurite analüüsimine, õpilase suhtlemisoskuse ja sotsiaalse pädevuse kujundamine ja toetamine, koolis esilekerkivate sotsiaalsete ja koolikohustuse täitmist takistavate probleemide kaardistamine, nende ennetus- ja lahendustegevuste koordineerimine pedagoogiliste vahenditega.

Sotsiaalpedagoog:
• tegeleb  koolikohustuse eirajate ning õpi-, käitumis- ja kohanemisraskustega õpilastega ning koolivägivalla ja sotsiaalse tõrjutuse probleemidega. Koostöös õpilase, õpetajate, tugimeeskonna ja lapsevanematega selgitab välja esile kerkinud sotsiaalsed ja koolikohustuse täitmist takistavad probleemid, analüüsib hariduse omandamist ja eakohast tegutsemisvõimet takistavaid tegureid ning koordineerib ennetus- ja lahendustegevusi. Hindamise ja analüüsi tulemusi arvestades koostab sotsiaalpedagoog tegevusplaani õpilase suhtlemisoskuse ja sotsiaalse pädevuse kujundamiseks ning määratleb erinevatel tasanditel olemasolevad abi- ja tugivõimalused.
• töötab õpilasega individuaalselt juhtumitöö meetodil. Suunab last analüüsima ennast ja oma käitumist, õpetab, innustab ja motiveerib last rakendama sotsiaalseid pädevusi

edendavaid strateegiaid.
• analüüsib ja dokumenteerib töötulemusi vastavalt õigusaktides sätestatule ja haridusasutuse töökorrale.
• tagab õpilase huvide kaitse.
• nõustab lapsevanemaid lapse sotsiaalsete pädevuste teemal ja selgitab lapse eakohaseid

sotsiaalsed toimetulekuoskusi takistavaid tegureid, abistades sobivamate kasvatusalaste

strateegiate leidmisel ja rakendamisel. Jagab infot haridusasutuse sisestest ja välistest abi-

ja nõustamisvõimalustest.

  • nõustab haridusasutuse töötajaid ja juhtkonda laste heaolu ja turvalisust tagava.

õpikeskkonna kujundamisel, tegeleb ennetus-ja lahendustegevuste koordineerimisega.
• sekkub konfliktiolukorda erapooletult ja lahendustele orienteeritult, selgitab välja konflikti põhjused ning korraldab lepitus- ja vahendustegevusi.
• vajadusel kutsub kokku ja osaleb õpilast ümbritsevas koostöövõrgustikus ja kaasab vajadusel teisi tugispetsialiste. (Juhendmaterjal õpilase toetamiseks koolis)

  • kriisisituatsioonis tegutseb vastavalt kooli kriisiplaanile. Kriisisituatsiooni järgselt jälgib riskigruppi kuuluvaid õpilasi ja toetab neid kriisisituatsioonist väljatulemisel ning oskab soovitada täiendavat tuge/abi. (Juhendmaterjal õpilase toetamiseks koolis)

 

3.6 Õpiabiõpetaja ülesandeks on erivajadusest lähtuvalt toetada õpilaste arengut õpiabi tundides. Õpiabirühma õpetaja teeb koostööd klassiõpetaja, aineõpetaja ja teiste spetsialistidega, koostab vajalikud töökavad, valib sobiva õppemetoodika, õppematerjalid ning arendab õpilase õpioskuste ja enesekontrolli kujundamist, aitab luua erinevate õppeainete vahelisi seoseid ning suunab kasutama õpilasele sobivaid strateegiaid õppematerjali omandamiseks. 

Õpiabiõpetaja:
• selgitab koos aineõpetajaga välja õpiabi vajavad õpilased.
• kujundab õpiraskustega lastel õpioskusi.
• aitab õpilasi teadmiste omandamisel neile sobivaimal viisil, toetab ja julgustab.
• nõustab vajadusel lapsevanemaid, kolleege jt võimalikke last toetavaid inimesi.
• osaleb õpilase individuaalse arengu jälgimise kaardi täitmisel ja IÕK koostamisel ning rakendamisel. 

3.7 Abiõpetaja ülesandeks on toetada õpilasi, neid abistada igapäevaselt individuaalselt ja õppetundides koostöös õpetajaga.

Abiõpetaja:

  • teeb koostööd klassi- või aineõpetajaga ning toetab ja suunab õpilast klassisituatsioonis sõltuvalt õpiraskusest või käitumisprobleemist.
  • võib tunnis tekkinud käitumisprobleemide tõttu eralduda õpilasega klassi juurest, et täita õpetaja poolt antud tööülesanded. Õpilase töö tulemust hindab õpetaja.
  • aitab kaasa sobivate õppemeetodite leidmisele, mis sobib antud õpilasele ning vajadusel aitab korraldada diferentseeritud õpet koostöös õpetajaga.
  • saadab vajadusel õpilast ekskursioonidel, matkadel, aineolümpiaadidel ja teistel kooli esindavatel ja koolis toimuvatel üritustel.
  • analüüsib koos klassijuhataja, aineõpetajate ja tugispetsialistidega toetava tegevuse toimimist.
  • osaleb vajadusel ümarlaudadel ja arenguvestlustel lapsevanemaga.
  • osaleb tugimeeskonna aruteludel ja töökoosolekutel.