Õpilasuurimus on õpilase kirjutatud töö, kus ta uurib mingit teemat. Töö alguses selgitab õpilane, miks ta just selle teema valis ja annab ülevaate, mida ta juba teab. Seejärel esitab ta küsimused, millele ta uurimust tehes vastust otsib. Õpilane valib viisi, kuidas ta oma uurimist läbi viib, kogub andmeid, vaatab tulemusi ja analüüsib neid. Lõpus teeb ta kokkuvõtte, paneb kirja, mis järeldusi ta tegi, lisab kasutatud allikate loetelu ja kirjutab lühikokkuvõtte. See töö peab olema õpilase enda tehtud, põhjalik ja aus. Tulemused peavad olema tõestatud ja selgitatud ning töö peab näitama, mida õpilane on avastanud ja millised on tema enda arvamused.
Uurimistöö etapid
Õpilane koostöös juhendajaga
1) valib valdkonna ning esialgse teema;
2) koostab töö valmimise ajakava;
3) tutvub teemakohase kirjandusega;
4) sõnastab probleemi;
5) kogub andmeid;
6) analüüsib andmeid ja kirjeldab tulemusi;
7) kirjutab kokkuvõtte
8) esitleb oma tööd hindamiskomisjonile.
Kirjaliku osa ülesehitus
1) tiitelleht
2) sisukord
3) sissejuhatus
4) töö põhiosa (taustainfo, uurimismeetodi kirjeldus, tulemuste analüüs ja kirjeldus)
5) kokkuvõte, sh seotus läbivate teemade või õppeainetega ja enesehinnang
6) allikate loetelu
7) lisad (vajaduse